Οι διατάξεις του Ν. 4646/2019 έχουν μπει σταδιακά σε εφαρμογή ήδη από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς, αλλά και με την αρχή του νέου έτους. Πολλά ερωτήματα όμως έχουν γεννηθεί για το τι θα γίνει με τη νέα ρύθμιση των αυξημένων δόσεων που προβλέπεται στο άρθρο 43 του νόμου, καθώς και για το τι θα πρέπει να κάνουν όσες εταιρείες έχουν να λαμβάνουν ποσά επιστροφής από τη νέα εκκαθάριση που έγινε, λόγω της μείωσης της προκαταβολής του φορολογικού έτους 2018.
Σε αυτά θα αφιερωθούμε στο σημερινό μας εβδομαδιαίο ραντεβού, μέσω της φιλόξενης ιστοσελίδας του e-forologia, κάνοντας την αρχή από το θέμα που φαίνεται να απασχολεί περισσότερο τον κόσμο, που δεν είναι άλλο από αυτό της βελτιωμένης πάγιας ρύθμισης.
Τα οφέλη και τη διαδικασία της ρύθμισης τα είχαμε αναφέρει στο προηγούμενό μας άρθρο «τα φορολογικά δώρα του 2020». Επίσης όμως είχαμε αναφέρει ότι για να μπει σε εφαρμογή, πρέπει αρχικά να εκδοθεί η διευκρινιστική εγκύκλιος που θα υπογράφεται από τον Υπουργό Οικονομικών μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Επιπλέον, είχαμε τονίσει την ανησυχία του κόσμου για τις οφειλές που δεν έχουν ρυθμιστεί μέχρι στιγμής, για το εάν θα πρέπει να περιμένουν την εφαρμογή των 24 δόσεων ή εάν θα μπορούν μέχρι τότε να ρυθμίσουν σε 12 δόσεις και στη συνέχεια, όταν θα μπει σε εφαρμογή η πλατφόρμα των 24 δόσεων, να μεταπηδήσουν σε αυτή. Η αναμονή άλλωστε φαίνεται και στα νούμερα που δείχνουν ότι η πάγια ρύθμιση έχει παρουσιάσει σημαντική μείωση στην κίνησή της σε σχέση με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που αυξάνονται.
Ορμώμενοι από την εύλογη ανησυχία του κόσμου, ήρθαμε σε προσωπικές επαφές με τους πλέον αρμοδίους της διαδικασίας και μάθαμε ότι η έναρξή της αναμένεται να ξεκινήσει προς τα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου, όπου αφενός θα είναι έτοιμη η νέα πλατφόρμα και αφετέρου θα έχει εκδοθεί η σχετική εγκύκλιος.
Η αμέσως επόμενη ερώτησή μας, είχε να κάνει με το εάν θα μπορούν οι οφειλέτες που θα ενταχθούν στις 12 δόσεις σήμερα, να μεταφέρουν τις ήδη ρυθμισμένες οφειλές στις 24 δόσεις. Ο αρμόδιος που είχαμε έρθει σε επαφή, μετά από μία σειρά δικών του επαφών με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους, μας έδωσε την ξεκάθαρη και υπεύθυνη απάντηση ότι όσον αφορά τις ρυθμίσεις που έχουν γίνει μετά τις 1/11/2019 δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα να συμπεριληφθούν στη νέα ρύθμιση των 24 δόσεων. Αντίστοιχα, εάν μιλάμε για οφειλές που έχουν ενταχθεί στις 24 δόσεις μετά τις 1/11/2019, θα μπορούν κι αυτές με τη σειρά τους να ενταχθούν στις 48 δόσεις μετά από αίτηση του φορολογούμενου.
Η απάντηση αυτή επιβεβαιώνεται και από τον ίδιο τον νόμο, όπου αναφέρεται ότι εξαιρούνται και δεν υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος οφειλές που έχουν ήδη υπαχθεί σε οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση, η οποία κατά την 1/11/2019 ήταν σε ισχύ.
Οπότε, με λίγα λόγια, επειδή η αναμονή φαίνεται ότι θα είναι μεγάλη, καλό θα είναι οι φορολογούμενοι να μην το ρισκάρουν και να ρυθμίζουν τις οφειλές τους αρχικά σε 12 δόσεις και στη συνέχεια να κάνουν τη μεταφορά στη νέα ρύθμιση. Έτσι κι αλλιώς το επιτόκιο των 12 δόσεων θα είναι χαμηλότερο από αυτό των 24ων, επομένως θα μπορούν τότε να εξετάσουν με ηρεμία τη μεταφορά στις περισσότερες δόσεις.
Το ρίσκο της μη υπαγωγής σε ρύθμιση έγκειται στο γεγονός ότι με οφειλές άνω των 500 ευρώ μπορεί να ληφθούν μέτρα είσπραξης, με κυριότερο αυτών τη δέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών, οι οποίοι ακόμα και ρύθμιση να γίνει, αποδεσμεύονται πλήρως όταν αποπληρωθεί ολόκληρο το ποσό. Εκτός αυτού, έχουμε τονίσει και παλιότερα ότι με οφειλές αρρύθμιστες άνω των 2 μηνών, προβλέπεται από τον νόμο ότι χάνεται η ρύθμιση των 120 δόσεων.
Όσον αφορά το άλλο μας θέμα, αυτό της επιστροφής του ποσού της προκαταβολής των νομικών προσώπων που προήλθε από τη μείωση αυτής για το φορολογικό έτος 2018 από το 100% στο 95%, έχουμε τα εξής δεδομένα:
Η αναπροσαρμογή έγινε αυτόματα από την Α.Α.Δ.Ε. μέσω υποβολής τροποποιητικών δηλώσεων από το κεντρικό σύστημα. Υπάρχει άλλωστε και η σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, αλλά και η σχετική εγκύκλιος Ο.ΔΕΑΦ1173826 ΕΞ 2019, η οποία αναλύει την όλη διαδικασία.
Το ερώτημά μας όμως ήταν τι θα γινόταν με το ποσό προς επιστροφή. Σε συνομιλία μας με την πλέον αρμόδια της διαδικασίας, μας ειπώθηκαν τα εξής:
Όταν το σύστημα την ημέρα της τροποποίησης «έβρισκε» υπόλοιπο πληρωτέο του φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2018 (για παράδειγμα τη δόση του Δεκεμβρίου), συμψήφιζε αυτόματα το ποσό της διαφοράς. Σε περίπτωση όμως που ο φορολογούμενος δεν αντιλήφθηκε την τροποποίηση και πλήρωσε ολόκληρο το ποσό της δόσης του φόρου εισοδήματος, τότε το ποσό της διαφοράς θα πάει υπέρ είσπραξης, άρα θα πρέπει να το αναζητήσει προς συμψηφισμό ή επιστροφή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Σε περίπτωση που το σύστημα δεν έβρισκε υπόλοιπο φόρου εισοδήματος, επειδή ο φόρος εισοδήματος είχε εξοφληθεί ή είχε ενταχθεί σε ρύθμιση, τότε δεν έκανε αυτόματα τίποτα. Το ποσό της επιστροφής θα πρέπει να αναζητηθεί και να συμψηφιστεί με τις οφειλές που υπάρχουν. Επίσης, όταν δεν υπάρχουν οφειλές θα πρέπει να γίνει η ανάλογη αίτηση στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., ώστε να επιστραφούν τα χρήματα στον τραπεζικό λογαριασμό του νομικού προσώπου.
Θα πρέπει να τονίσουμε όμως ότι η διαδικασία δεν αφορά τα νομικά πρόσωπα που είχαν ζημίες ή περισσότερο παρακρατούμενο φόρο, άρα δεν πλήρωσαν προκαταβολή φόρου. Επιπλέον, δεν απασχολεί και τα νομικά πρόσωπα που έχουν κάνει έναρξη μετά τις 1/1/2016, διότι πλήρωσαν μισή προκαταβολή όπως ορίζει ο νόμος, αλλά σύμφωνα με την εγκύκλιο δεν εντάσσονται στην περαιτέρω μειωμένη προκαταβολή.
Κλείνοντας, θα πρέπει να τονίσουμε στους συναδέλφους ότι καλό θα είναι να αναζητήσουν τις εν λόγω τροποποιητικές, αφού θα πρέπει να προβούν στις ανάλογες εγγραφές στα λογιστικά βιβλία των επιχειρήσεων, ειδικά εάν πρόκειται για νομικά πρόσωπα με διπλογραφικά βιβλία, αλλά και να ενημερώσουν τους πελάτες για το επιστρεφόμενο ποσό. Βέβαια το κακό είναι ότι ως φαίνεται η ταλαιπωρία του ΑΦΕΚ και της επίσκεψης στη Δ.Ο.Υ. για άλλη μια φορά δεν θα αποφευχθεί…
Καλό ΣΚ σε όλους!
Πηγή: e-forologia
Σε συνεργασία με τον Φοροτεχνικό Ηλία Χατζηγεωργίου